Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

A táplálékpiramis

Táplálékpiramis

 


 Az anyag feldolgozásánál elsősorban Dr. Szépvölgyi Gáborné következő munkájára támaszkodtam:
http://www.pointernet.pds.hu/tini/diet/etrend/
20070102121130506000000912.html
A felhasználáshoz való hozzájárulást a látogatók nevében is köszönöm.


1.A táplálékpiramis fogalma:


  A tudományos eredményeken nyugvó, a lakosság tájékoztatását szolgáló legismertebb táplálkozási ajánlás, amelyet 1992-ben az Egyesült Államokban az USDA (United States Department of Agriculture) munkatársai dolgoztak ki
                                                                                    
 2. A táplálékpiramis lényege:


  A  legelterjedtebb szimbólumrendszer, amely az élelmiszereket táplálkozásélettani szempontból csoportokra osztva ábrázolja (az angolok öt, az amerikaiak hat csoportot használnak - az amerikai modell csak annyiban tér el az angoltól, hogy különválasztja a gyümölcsöket és a zöldségeket), a piramis nemcsak az élelmiszereket mutatja be fő tápanyag-összetevőjük alapján, hanem a mennyiségi ajánlásokat is tartalmaz


3. A táplálékpiramis felépítése:

Étkezésünk alapját az alsó sorban a legnagyobb mennyiségben (35%) fogyasztásra ajánlott a gabonaféléknek kell kitennie, mégpedig a teljes, héjat is tartalmazó magvaknak illetve a teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó pékáruknak, tésztafélékn.
A piramis következő sávján osztoznak a zöldségek és a gyümölcsök (friss, aszalt és konzervgyümölcsök, kompótok és gyümölcslevek), előbbiek aránya kicsivel magasabb kell legyen: ez 18% illetve 13%-ot jelent. Igyekezni kell lehetőleg minél több frisset fogyasztani ezekből az ételekből, a bennük lévő vitaminok, ásványi anyagok, rostok és szénhidrátok miatt a következő 12%-nyi piramiskockán osztoznak a húsok - ami legjobb, ha hal vagy szárnyas - valamint húspótlók (a tojás, a hüvelyesek és az olajos magvak), mellettük ugyanilyen 12%-os arányban fogyaszthatunk tejet és tejtermék
A piramis csúcsán mindössze 10% mennyiségben vannak a zsiradékok és az édességek (zsiradékként csak hidegen sajtolt növényi olajakat használata javasolt, kerülni kell a hevítésüket, vagyis lehetőleg kerüljük a rántott ételeket és a bő olajban sütést, az édességekből valóban csak kis mennyiséget szabad fogyasztani, és az is lehetőleg mézet vagy fruktózt tartalmazzon és csak kisebb arányban glukózt, a fehér cukrot teljesen kerüljük el, mert nagyon savasítja a szervezetet, pusztítja a normál bélflórát.


4. A táplálékpiramis használata:

a napi tápanyagszükségletet fedező élelmiszerek a táplálékpiramisban elfoglalt helyüknek megfelelő arányban szerepeljenek az étrendben: gabonafélék: ajánlott naponta többször gabonafélékből készült táplálék fogyasztása (6-11 egységnyi), de a választékban előnyben kell részesíteni a teljes értékű, korpát is tartalmazó lisztből készült, illetve magvakat is tartalmazó termékeket

 
    

 
                  




 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Laczkó Zsuzsanna - zsuzsanna.laczko@t-online.hu

2015.03.10 14:55

Tisztelt Blogíró!

Értem én hogy ez a táplálékpiramis 1992-ben Amerikában az USDA munkatársai dolgozták ki, de semmiféleképpen nem tartom helyesnek így étkezni, ez egy rendkívül elavult és hibás nézet. Ennek köszönhető a rengeteg elhízott, daganatos és autoimmun, mentális problémákkal küzdő és cukorbeteg stb. stb. beteg ember világszerte, főként a fejlett országokban. A legnagyobb problémám, hogy ezt vagy ehhez nagyon hasonló piramist láttam tegnap este a második osztályos kisfiam környezetismeret könyvében is, amely a legújabb kiadású tankönyv, tavaly adták ki első ízben ráadásul még kísérleti könyv is.... Szégyen gyalázat hogy erre nevelik a gyanútlan kisgyermekeket hogy a legfőbb tápanyag a gabona és a pékáru. És ez alól a szégyen alól az sem feloldozás hogy "teljes értékű gabona fogyasztást írnak". A táplálékpiramis legalján bárki bármit is mond a zöldségeknek és gyümölcsöknek, na nem a génmódosított, és vegyszerezett verzióknak KELL lenniük. A gabonafélék pedig ha sehányadik emeleten vannak akkor sem beszélhetünk hiányos táplálkozásról. A fehérjéket (értem ezalatt a füvön nevelt állat húsát, belsőségeit és tojását) közvetlenül a zöldségek fölé kell helyezni, gondolva arra hogy a fehérjék az emberi szervezet fő építőkövei!