Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Tévhitek

2009.10.15

 

Tévhitek a cukorfogyasztás és a cukorbetegség kapcsán
 

A köztudatban számos tévhit él a cukorfogyasztással kapcsolatban: a szénhidrátokat csak "üres kalóriaként" értékeli, a szacharózban gazdag étkezés szükségszerűen szegényes tápértékkel bír, és cukorbetegség kialakulásához vezethet, valamint nagymértékben hozzájárul a fogszuvasodás kialakulásához is.

Az életkort és az életvitelt figyelembe véve az olyan étrend tekinthető kiegyensúlyozottnak, mely kielégíti az egyén energia és tápanyag-szükségletét.

Az egészség fenntartásához mintegy 40 táp-anyagra van szükségünk. Kiegyensúlyozott étrend és életmód mellett a tápanyagok mind-egyike, köztük a szénhidrátok is kockázat nélkül fogyaszthatók. A rossz táplálkozási szokások a szervezet energiaegyensúlyának felborulásához vezethetnek.
Nem szabad elfeledkezni néhány fontos dologról:
Az életfolyamatok, így a testhőmérséklet, a szerve-zet növekedése, sejtmegújulása, az izommunka energiát igényel. Az energiát a tápanyagok, zsírok, szénhidrátok, fehérjék elégetése útján nyeri a szervezet. Az agy számára egyedüli energiaforrás a szőlőcukor, javítja a tanulási és emlékezési funkciót.
Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint a táplálék összetételét illetően 65-70% legyen a szénhidrát, ebből 10% a cukor. A zsírtartalom az összes energiatartalom 30%-a alatt, a fehérje pedig 10-15% legyen.

A szénhidrátok egyszerű és összetett szénhidrátok formájában találhatók meg a tápanyagokban. Az egyszerű szénhidrátokat a szervezet könnyen felhasználja, glükóz, laktóz és fruktóz a bélnyálkahártyán át azonnal felszívódnak. Az összetett szénhidrátok emésztési folyamaton kell, hogy átmenjenek. Az emésztési folyamat a nyálban, bélnedvben és a hasnyálmirigy emésztőnedveiben található enzimek hatására történik.

A cukor a nyálban feloldódik, a gyomorban sósav hatására szőlőcukorra /glükóz/ és gyümölcscukorra /fruktóz/ bomlik, majd a bélfalon felszívódva jut a bélbe, és onnan a véráramba. A glükóz állandó komponense a vérnek. Az inzulin tartja fenn a sejtek működéséhez szükséges optimális vércukor szintet, ami 65-80 mg/100ml teljes vér koncentrációt jelent optimális esetben.

A vérbe jutott szőlőcukrot a sejtek elégetik, miközben energia szabadul fel, ez az energia szolgáltatja a testmozgásokhoz, a testben lezajló kémiai folyamatokhoz, az agytevékenységéhez szükséges energiaszükségletet. A fel nem használt szőlőcukor a májban, glikogén formájában tárolódik.
Az izomtevékenységhez az izmainkba szőlőcukor áramlik, ez a véráramból, vagy a májban, és izmokban tárolt glikogéből származik. A glikogén a szervezetben feleslegesen lévő szőlőcukorból alakul át, és glükóz hiány esetén visszaalakul szőlőcukorrá, biztosítva ezzel a szükséges energia szükségletet. Az izmok csak korlátozott mennyiségben képesek glikgént tárolni, ezért van szükség a vérből közvetlenül felhasználható szőlőcukorra. A vércukor szintet pedig az inzulin és egyéb hormonok szabályozzák.

Most, akkor hogy is áll cukorbeteg a cukor fogyasztásával?
Tény, hogy a cukor fogyasztása gyors növekedést okoz a vér glükóz szintjében, de a kutatások azt mutatják, hogy a keményítőt tartalmazó ételek sokkal gyorsabban szívódnak fel, mint a szacharóz, és a szacharóznak sokkal kisebb a vércukorszínt növelő hatása, mint a burgonyának, rizsnek, vagy akár magának a glükóznak. Ezért is terjedt el a cukorpótlók közül a szacharóznak étkezési felhasználása.

A szakmai és laikus köztudatba bekerült az ún. glikémiás-index fogalma: amely az egyes szénhidráttartalmú élelmiszerek, illetve ételeknek a szőlőcukorhoz, vagy fehérkenyérhez /zsemléhez/ viszonyított vércukoremelő hatását méri. Így például legmagasabb a burgonyáé, a kukorica- és gabonapelyheké, valamint a cukros üdítőitaloké. Közepes a tejtermékeké, hazai gyümölcsöké, tejszíné és a fagylaltoké. Alacsony a bab, borsó, dió, mogyoró, saláták főzelékek, paprika, paradicsom esetén.

Tovább

Beszámoló: Grandio Flow- folyékony kom-pozit

Signal fogkrémek és fogkefék

A szájápolásról...

 

Budapest VIII., Magdolna u. 5-7. Telefon:
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.